dr hab. Kamil Minkner, prof. UO

Profesor nadzwyczajny – Katedra Teorii Polityki i Myśli Politycznej

Zajmuje się naukowo teorią polityką (szczególnie kwestią polityczności oraz kryteriami upolitycznienia) oraz relacjami pomiędzy polityką a kulturą (szczególnie sztuką, kulturą popularną i cyberkulturą). W 2009 obronił na Uniwersytecie Warszawskim pracę Kino jako medium polityczne. W 2012 wydał książkę O filmach politycznych. Między polityką, politycznością i ideologią. Specjalista w zakresie jakościowych badań społecznych oraz prognoz strategicznych, które aplikował w analizach eksperckich realizowanych m.in. na rzecz Radia Opole, Urzędu Miasta Opole czy Uniwersytetu Opolskiego. Członek ogólnopolskiego zespołu badawczego funkcjonującego na podstawie grantu Zmiana ustawienia. Polska scenografia teatralna i społeczna XX i XXI wieku realizowanego  w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. Redaktor tematyczny w czasopismach „Athenaeum. Polskie Studia Politologicze” oraz „Pogranicze. Polish Borderlands Studies”. Jest również absolwentem szkoły filmowej Wajda School w Warszawie (2012). Interesuje się kinem społecznie i politycznie zaangażowanym, niezależną muzyką rockową i postrockową oraz posthumanizmem.

ORCID: 0000-0001-9655-5075

  • teoria polityki (problem polityczności, kryteria upolitycznienia zjawisk społecznych)
  • metodologia badań społecznych (szczególnie badania jakościowe i analizy prognostyczne)
  • sztuka i kultura popularna a polityka
  • polityka kulturalna
  • posthumanizm
Działalność badawcza/Granty

 

  • Udział w grancie pt.: Zmiana ustawienia. Polska scenografia teatralna i społeczna XX i XXI wieku

Nr grantu: ODW-0161/NPRH4/H2b/83/2016 na podstawie umowy z dnia 14 marca 2017 zawartej z MNiSW.
Nazwa programu: Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, moduł Rozwój 2b
Instytucja finansująca: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego; kwota dofinansowania: 1,3 mln
Kierownik grantu: prof. dr hab. Dariusz Kosiński
Czas realizacji: 2017–2020

Opis roli: członek grupy badawczej zajmującej się analizą oprawy dekoracyjnej i scenograficznej oraz symbolicznym konstruowaniem przestrzeni wydarzeń politycznych (manifestacje, pochody, wiece) oraz o politycznym znaczeniu (np. pogrzeby ważnych osobistości życia politycznego). W ramach grantu analizowane są wzajemne związki pomiędzy scenografią społeczno-polityczną a teatrem. Prace związane z realizacją grantu obejmują m.in. udział w międzynarodowych konferencjach oraz przeprowadzenie kwerend w archiwach zagranicznych. Jednym z planowanych efektów grantu ma być wystawa w Narodowej Galerii Sztuki „Zachęta”.

  • 2016 – udział w interdyscyplinarnym projekcie naukowym o zasięgu krajowym „Mechanika rewolucji w kinematografii światowej (Kultura – Historia – Polityka). Organizatorem projektu był Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Szczecińskiego.
  • 2014 – udział w międzynarodowym projekcie Wdrożenie dualnego systemu kształcenia na Uniwersytecie Opolskim współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego przez Uniwersytet Opolski we współpracy ponadnarodowej z Duale Hochschule Baden-Württemberg (DHBW) w Mannheim. Członek grupy ekspertów przeprowadzających badania naukowe (ilościowe i jakościowe), które był następnie podstawą do sformułowania kryteriów praktycznej realizacji projektu.

Ważniejsze konferencje, seminaria i wyjazdy naukowe

  • Kamil Minkner, udział w panelu Postulowane kierunki i sposoby badań politologicznych w Polsce jako wyzwanie przyszłości, Ogólnopolski Zjazd Ośrodków Politologicznych Politologia w Polsce a Konstytucja dla Nauki 2018, 9–10 kwietnia 2018, Zielona Góra.
  • Kamil Minkner, referat: Jakie wartości promuje kino europejskie? Próba odpowiedzi na przykładzie najważniejszych europejskich festiwali filmowych,  II Kongres Europeistyki – Państwo w Unii Europejskiej, 28 września 2017, Szczecin.
  • Kamil Minkner, Referat: Estetyka przemocy. Analiza radykalnych przekazów artystyczno-politycznych [w ramach moderowanego przeze mnie i dr. hab. Łukasza Młyńczyka panelu Przemoc symboliczna], Ogólnopolska Konferencja Naukowa Oblicza przemocy w polityce. Między arogancją, pogardą a nienawiścią, 10–13 września 2017, Stara Jedlanka.
  • Kamil Minkner, referat: Film jako narzędzie wiedzy społeczno-politycznej i historycznej, III Konferencja Edukacja Filmowa w szkole, 17 grudnia 2016, Opole.
  • Kamil Minkner, streszczenie referatu: O polityczności i ideologiczności praktyk artystycznych, Ogólnopolska Konferencja Naukowa Sztuka jako forma debaty publicznej w Polsce. Od teorii do praktyki, 17 listopada 2016, Warszawa [na podstawie założeń zawartych w streszczeniu powstał następnie opublikowany w „Studiach Politologicznych” artykuł naukowy].
  • Kamil Minkner, streszczenie referatu: Ideologiczne uwikłania teorii konfliktu, Ogólnopolska Konferencja Zakładów Teorii Polityki, Konflikt polityczny w refleksji teoriopolitycznej, 16–17 maja 2016, Wrocław [na podstawie założeń zawartych w streszczeniu powstał następnie opublikowany we „Wrocławskich Studiach Politologicznych” artykuł naukowy].
  • Kamil Minkner, referat: O przewrotnym znaczeniu poznawczym teorii spiskowych. Analiza krytyczna jako progresywna reinterpretacja zjawisk nieprogresywnych, Ogólnopolska Konferencja Naukowa Politologii model krytyczny, 4–5 kwietnia 2016, Kraków.
  • Kamil Minkner, referat: Kryteria polityczności sztuki, III Kongres Politologii Odsłony Polityki, 22–24 września 2015, Kraków.
  • Kamil Minkner, referat: O pojęciu zjawiska politycznego, Ogólnopolska Konferencja Naukowa Teoria polityki wobec wyzwań współczesności, 18–19 maja 2015, Jurata.
  • Kamil Minkner, referat: Internet a problem polityczności. W kierunku agonistycznego modelu współczesnego ładu informacyjnego, Międzynarodowa Konferencja Naukowa Open Europe – Cultural Dialogue Across Borders, 16 kwietnia 2014, Opole (całość w dniach: 15 – 16 kwietnia).
  • Kamil Minkner, referat: Co jest  polityczne?  Co  jest  polityką?  Przegląd  ujęć  i  koncepcji teoretycznych, Ogólnopolska Konferencja Naukowa Dokonania i wyzwania stojące przed teorią polityki w Polsce, 7–8 kwietnia 2014, Ośrodek Pracy Twórczej PAN „Mądralin”.
  • Kamil Minkner, referat: Nieczystość jako rodzaj dystynkcji społecznej. O „Niedotykalnych” w Indiach, Ogólnopolska Konferencja Naukowa Idee – dylematy – sprawy, 24 kwietnia 2012, Pokrzywna.
  • Kamil Minkner, referat: Kino jako sfera świadomości politycznej. O włoskich filmach politycznych w latach 70.: konwencje, strategie, problemy, Ogólnopolska Konferencja Naukowa SZTUKA I POLITYKA – KINO, FILM, 20 października 2010, Toruń.
  • Kamil Minkner, referat: Funkcjonalny charakter teorii spiskowych w kontekście włoskiego i amerykańskiego kina w latach 70., Ogólnopolska Konferencja Naukowa Zmowa, intryga, spisek w strukturze codzienności, 20 kwietnia 2010, Pokrzywna.

Udział  w  komitetach  organizacyjnych  krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych

  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa Kultura popularna i ideologia, 25 maja 2018, Poznań; członek Komitetu Naukowego.
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa Oblicza zmiany: między rewolucją a ewolucją. W 200-lecie urodzin Karola Marksa, 23–24 kwietnia 2018, Turawa; pomysłodawca i główny organizator (wspólnie z dr. Bartoszem Rydlińskim z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego).
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa Sztuka jako forma debaty publicznej w Polsce. Od teorii do praktyki, 17 listopada 2016, Warszawa; organizator jako reprezentant Instytutu Politologii Uniwersytetu Opolskiego (wspólnie z dr. hab. Danielem Przastkiem z Uniwersytetu Warszawskiego).
  • III Kongres Politologii Odsłony Polityki, 23 września 2015, Kraków; moderator i organizator panelu tematycznego: Polityczny status sztuk pięknych i popularnych.

 Udział w komitetach redakcyjnych i radach naukowych czasopism 

  • „Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne”, od 2013, Wydawnictwo Adam Marszałek, redaktor tematyczny w dziale Metodologia i teoria polityki. Za tekst opublikowany w czasopiśmie przyznaje się aktualnie 14 pkt. Czasopismo znajduje się w bazie referencyjnej ERIH Plus.
  • „Pogranicze. Polish Borderlands Studies”, redaktor tematyczny w zakresie teorii polityki oraz Azji [czasopismo elektroniczne, 7 pkt na ministerialnej liście B].
  • Członek Rady Naukowej cyklu wydawniczego „Film. Historia i konteksty”. Serię otwiera monografia pt. Romantyka rewolucji. Rekonesans filmowy, pod red. M. Kowalskiego, T. Sikorskiego, Warszawa 2016. Rok później ukazał się tom Wykluczeni. Ludzie marginesu w kinematografii światowej. Natomiast kolejny, trzeci tom z cyklu dotyczyć będzie Ziem Zachodnich i Północnych („Ziem Odzyskanych”) w polskim filmie dokumentalnym i fabularnym.

 

  • Teoria polityki
  • Kino jako medium polityczne
  • Kultura popularna
  • Cyberkultura
  • Wiedza o filmie

Collegium Civitas pokój 305
telefon: 77 / 452 74 73 (z sieci UO: 7473)
e-mail: kminkner@uni.opole.pl

Kontakt w języku polskim, angielskim i francuskim.

Przejdź do treści